Załóż konto firmowe

poniedziałek, 4 marca 2013

PITOMAT –sposób na szybkie rozliczenie podatkowe


Autorem artykułu jest Anna Niemiec

Dopadła Cię coroczna zmora rozliczenia z podatku dochodowego? Myślałeś, że ta chwila nigdy nie nastąpi? A jednak, jak co roku, potrzebujesz rozliczyć się z urzędem skarbowym.
Jeśli nie jesteś zwolennikiem rozliczania przez Internet, ale jednocześnie obawiasz się stania w kilometrowych kolejkach, to jest to dla Ciebie dobra wiadomość.
Pitomat to urządzenie wielkości automatu do sprzedawania napojów, za pomocą którego możesz rozliczyć się z Fiskusem. Urządzenia są dostępne przez 24 godziny na dobę w niemal każdym z większych miast Polski. Przyjmują wszystkie rodzaje zeznań podatkowych, a cały proces trwa zaledwie 2 minuty.
Wystarczy na ekranie dotykowym wpisać nasz numer NIP, wybrać interesującą opcję i nacisnąć „OK". Potem należy włożyć do czytnika poszczególne strony zeznania podatkowego. Te są w całości przechowywane przez Pitomat, zaś podatnikowi zwracana jest pierwsza strona PIT-u, a dokładnie jej skan. Pitomat wydrukuje potwierdzenie o złożeniu dokumentów i gotowe.
Warto zaznaczyć, że składanie zeznania jest równie bezpieczne jak bezpośrednie rozliczanie się w okienku urzędu skarbowego, a podatnik posiada możliwość wprowadzenia korekty do swego zeznania.
Jeżeli jednak wziąłeś się za rozliczenie zbyt późno i czujesz, że nie zdążysz z ewentualnymi poprawkami, odradzam podjęcie samodzielnego wysiłku uzupełnienia PIT-u. Brak podpisu, błędny NIP i uchybienia rachunkowe to najczęstsze błędy popełniane przez podatników w zeznaniach podatkowych. PIT-y wypełniane w pośpiechu będą tylko potęgować podobne pomyłki. Z takiej sytuacji pozostaje dokładnie jedno wyjście: doradztwo podatkowe, czyli kompleksowa i szybka pomoc w rozliczeniu, pod okiem prawdziwych fachowców.
--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Odzyskaj kasę za kasę

Odzyskaj kasę za kasę

Autorem artykułu jest Jerzy Kwieciński

Musisz kupić kasę fiskalną do gabinetu, przychodni lub apteki? Złóż wniosek o zwrot pieniędzy za jej zakup. Zobacz, pokażę Ci, jak to zrobić krok po kroku.
Jeżeli zakładasz indywidualną praktykę lekarską, otwierasz własny gabinet, przychodnię, czy też aptekę i jesteś zmuszony do zakupu kasy fiskalnej, odzyskaj pieniądze wydane na nią. Tak, Ty też możesz złożyć wniosek o zwrot za zakup kasy. Jaka to będzie kwota? Maksymalnie 700 zł, nie więcej niż 90% wartości kasy netto (liczonej bez podatku VAT). To oznacza, że jeśli kasa kosztowała Cię 800-1000 zł brutto (lekarzowi wystarczy w zupełności taka prosta, z podstawowymi funkcjami), od urzędu skarbowego dostaniesz 600-700 zł zwrotu za zakup urządzenia.Zobacz, pokaże Ci teraz krok po kroku, co musisz zrobić, żeby skarbówka w ciągu 25 dni przelała na Twoje firmowe konto żądaną kwotę.
Jeżeli już nasze kochane Państwo zmusza Cię do zakupu urządzenia rejestrującego Twoje przychody, zadbaj by taki wydatek był jaknajniższy.
A więc:
1. Napisz do naczelnika swojego urzędu skarbowego wniosek o zwrot wydatku na zakup kasy fiskalnej. To może być zwykłe pismo, na kartce A4 (nie ma tutaj specjalnych formularzy, ani deklaracji). Musi ono jednak zawierać:
- twoje imię i nazwisko (lub nazwę podatnika),
- dane adresowe,
- twój NIP,
- kwotę, jaką chcesz otrzymać (pamiętaj! 90% ceny netto, nie więcej niż 700 zł),
- informacji o sobie (co robisz, że musisz kupić kasę i od kiedy ją użytkujesz).
2. Do wniosku musisz dołączyć informację (imię i nazwisko lub nazwę podatnika) o firmie, która dokonała fiskalizacji Twojej kasy. Będzie to najprawdopodobniej firma, w której ją zakupiłeś. O fiskalizacji dowiesz się przy instalacji kasy i szkoleniu z jej obsługi; nie ma więc czym się przejmować.
3. Trzeba też dostarczyć fakturę zakupu urządzenia wraz z potwierdzeniem zapłaty za nią (W CAŁOŚCI). Transakcja musi być więc sfinalizowana – nie możesz kupić kasy na raty, czy z odroczonym terminem płatności.
4. No i najważniejsze – informacji o numerze konta firmowego;), na które US ma przelać kwotę zwrotu (do tego potrzebna jest deklaracja NIP-3 lub NIP-2 w przypadku spółek cywilnych).
5. Niektóre urzędy skarbowe wymagają też dwóch pierwszych raportów dobowych z kasy fiskalnej.
UWAGA!
Zanim wystąpisz z wnioskiem o zwrot wydatku na kasę, musisz dopełnić jeszcze kilku formalności.
Po pierwsze:
trzeba zgłosić fakt, że zakupiłeś i zainstalowałeś kasę fiskalną. Koniecznie zrób to przed rozpoczęciem sprzedaży (jej ewidencjonowaniem). Jeżeli zakupiłeś jedną kasę, można tego dokonać przy użyciu „druku zgłoszeniowego miejsca instalacji kasy rejestrującej”. Taki dokument dostaniesz od firmy instalującej Twoje urządzenie.
Po drugie:
dotyczy tylko osób, które zakupiły co najmniej dwie kasy. Oprócz tego „druku” określającego miejsce instalacji kasy (w przypadku kilku kas, każdy „druk” osobno), trzeba poinformować skarbówkę, że kupiłeś tyle i tyle kas i zamierzasz je używać tu i tu. Takie oświadczenie koniecznie trzeba dostarczyć przed rozpoczęciem ewidencji. Natomiast „druki” mogą być doręczone do 7 dni od momentu rozpoczęcia użytkowania kas. To rozwiązanie dotyczy tylko osób posiadających kilka urządzeń. Ci, którzy kupili jedną – jak wyżej pisałem – nie muszą „latać” z oświadczeniem – wystarczy słynny „druk zgłoszeniowy”, byleby tylko był dostarczony do US przed rozpoczęciem ewidencji.
To bardzo ważne, bo bez tych zgłoszeń, nie można składać wniosku o zwrot wydatków na zakup kasy fiskalnej.Po trzecie:
musisz być jedynym właścicielem kasy (nie firma leasingowa, inny podmiot, etc.). Tylko Ty i pamiętaj o zapłacie całości faktury.
Po czwarte:
kasa musi mieć homologację z Ministerstwa Finansów (znaczna większość ma, więc nie ma problemu).
Uff. Trochę tego załatwiania jest, ale z drugiej strony 700 zł „piechotą nie chodzi”.
Powyższy poradnik dotyczy przede wszystkim lekarzy, stomatologów, weterynarzy i pielęgniarek, których usługi są zwolnione z podatku VAT. Czyli w ogóle nie rozliczają się z VAT-u – nie składają deklaracji VAT-7 do US albo składają je, oświadczając w nich, że świadczyli tylko usługi zwolnione z VAT.
Natomiast farmaceuci prowadzący apteki, w których sprzedawane towary są obciążone VAT-em (czyli są czynnymi płatnikami VAT), nie występują do skarbówki z wnioskiem o zwrot wydatku na zakupu kasy fiskalnej, tylko odliczają go od VAT-u należnego US (VAT-u ze sprzedanych towarów i usług). Takiego odliczenia dokonuje się w deklaracji VAT-7 i również obowiązują tutaj kwoty max. 700 zł i 90% wartości urządzenia netto. Pamiętaj też, że aby odliczyć koszty zakupu kasy, musisz ją najpierw zgłosić (o czym szczegółowo wyżej napisałem – oświadczenie i „druki”).
Ważną informacją,
jest też to, że takie odliczenie lub zwrot przysługuje tylko raz (przy pierwszym zakupie tych urządzeń). Jeśli dokupujesz kasy fiskalne – taka ulga Ci się nie należy. Warto więc przemyśleć te zakupy, bo jeśli planujesz w niedalekiej przyszłości uruchomić drugie stanowisko, punkt, gabinet, to lepiej od razu kupić dwie kasy. Nie dość, że dostaniesz podwójny zwrot, to jeszcze może zyskasz rabat od sprzedawcy tych urządzeń.
I na koniec:
jeśli dopiero zakładasz własną działalność medyczną i przewidujesz, że sprzedaż Twoich usług osobom fizycznym i rolnikom (czyli generalnie nie firmom) nie przekroczy 20 tys. zł do końca roku podatkowego (do 31 grudnia), to nie musisz kupować kasy rejestrującej. Będziesz oczywiście zapisywał swoje przychody, ale unikniesz takiego wydatku. Kasę będziesz musiał kupić dopiero, jeśli w kolejnym roku podatkowym Twoja sprzedaż przekroczy 40 tys. zł.
---

ZdroweFinanse.info - sprawdź, jak obniżysz koszty zakupu sprzętu medycznego i zwiększyć zyski w każdym gabinecie i aptece.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zakres odpowiedzialności za brak kasy rejestrującej


Autorem artykułu jest Ewa Pasieczna

W roku 2013 r. większość podatników, którym do tej pory udawało się uniknąć obowiązku, będzie zobowiązana do rozpoczęcia ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Wynika to z nowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2012 Nr 0, poz. 1382) – dalej rozporządzenie MF, które wprowadziło próg zwolnienia w ewidencjonowaniu przy użyciu kasy fiskalnej na poziomie tylko 20.000 zł. Zwolnienie przysługuje nadal w roku 2013 tylko tym podatnikom, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym (czyli w 2012 r.) kwoty 20.000 zł. Regulacja ta niewątpliwie zaskoczyła wszystkich podatników.
Kiedy musimy rozpocząć ewidencję przy użyciu kasy fiskalnej?
Zgodnie z §5 i §6 ww. rozporządzenia MF zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót, realizowany na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w kwocie 20.000 zł.
Oznacza to, że jeżeli podatnik przekroczył w roku 2012 obrót na poziomie 20.000 zł, to zwolnienie utracił od dnia 01.03.2013 roku. W przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą w trakcie roku 2012, próg ustala się w proporcji do okresu wykonywania czynności. Oznacza to, że podatnik, który rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej np. w lipcu 2012 r. ustali próg na poziomie 8.333 zł w sposób następujący 20.000 zł : 12 m-cy x 5 m-cy.
Fiskalizacja kasy rejestrującej krok po kroku
Jeżeli mimo wszystko musimy zainstalować kasę, to zalecam zakup kasy kilka tygodni wcześniej – warto byłoby poćwiczyć trochę w trybie niefiskalnym, aby oszczędzić nerwów sobie i naszym klientom. O planowanej fiskalizacji kasy zawiadamiamy urząd skarbowy najpóźniej 1 dzień przed. W oświadczeniu wskazujemy dzień rozpoczęcia ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej oraz zgłaszamy ilość i adresy, pod którymi będą użytkowane. Od tego ile kas zgłosimy, zależeć będzie ilość kas uruchamiana w kolejnych miesiącach. Nie musimy od razu rozpoczynać ewidencjonowania od razu przy użyciu wszystkich kas rejestrujących. W pierwszym terminie podatnik jest zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania przy użyciu 1/5 zgłoszonych kas. Następnie od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca, podatnik wprowadza kolejne kasy w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących, przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca ze zgłoszenia.
Ważne jest, by w zgłoszeniu od razu podać docelową ilość kas rejestrujących, ponieważ tylko w odniesieniu do tych kas przysługiwać będzie ulga w wysokości 90% ceny zakupu netto (bez podatku VAT), nie więcej niż 700 zł.
Przynajmniej jeden dzień przed wyznaczonym terminem, kasę należy zafiskalizować, czyli zainicjować moduł fiskalny. Można to zrobić wcześniej, lecz nigdy później. Taką usługę wykonuje autoryzowany serwis kas fiskalnych. Po fiskalizacji najpóźniej w ciągu 7 dni należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego druk "Powiadomienie Podatnika o Miejscu Instalacji Kasy". Następnie urząd skarbowy nada nam numer tzw. ewidencyjny, który nanosimy na kasę w widocznym miejscu w sposób trwały np. markerem wodoodpornym.
Odpowiedzialność za brak kasy rejestrującej
Przepisem regulującym sankcje za naruszenie obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej jest art. 111 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 62 §4 Kodeksu karno skarbowego. Zgodnie z art. 111 ust. 2 ustawy o VAT, organ podatkowy ustali za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
W przypadku osób fizycznych (czyli osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub spółek osobowych) sankcji 30% nie ustala się, o ile podlegają one odpowiedzialności wynikającej z kodeksu karnego skarbowego. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej jest przestępstwem skarbowym, co jest zagrożone karą grzywny do 180 stawek dziennych. W przypadku naruszenia mniejszej wagi, sprawca czynu podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Jest jednak jedna sytuacja, kiedy osoba fizyczna będzie zagrożona ustaleniem sankcji 30%. Sytuacja ta wystąpi, gdy np. za późno zorientujemy się, że mieliśmy obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej i zgłosimy to zaniedbanie do urzędu skarbowego w ramach instytucji tzw. „czynnego żalu” . Wtedy uchylimy się od odpowiedzialności karno – skarbowej, ale zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT możemy zostać ukarani ustaleniem sankcji 30%.
Osoby prawne podlegają zarówno sankcji 30% jak i odpowiedzialności karno-skarbowej.
Ile wyniesie sankcja 30%?
Przepis art. 111 ust. 2 ustawy o VAT jest mało precyzyjny w tym zakresie, dlatego warto sięgnąć do wyroków sądowych. Zwłaszcza do uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 listopada 1998 r., sygn. akt FPS 7/98 oraz wyroku Sądu Najwyższego z dnia 13 maja 1999 r., sygn. akt III RN 190/98 SN. Oba składy stwierdziły, że sankcja 30% może dotyczyć jedynie podatku naliczonego od zakupu towarów i usług, które dotyczyły tej dokładnie części obrotu, która winna podlegać ewidencjonowaniu przy użyciu kasy rejestrującej.
---

Porady podatkowe online - www.doradcapodatkowyonline.eu

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl